Blog Posts, PREVIEWS

Οικονομική συμπεριφορά στο στοίχημα

Ακόμα ένα άρθρο γενικής φύσεως στο BetFellas, το οποίο προσπαθεί να αναλύσει οικονομικές θεωρίες και πόσο αυτές αντικατοπτρίζονται στον χώρο του στοιχήματος. Πράγματα που μπορεί να μας κάνουν να δούμε διαφορετικά κάποια λάθη μας ή να μας δημιουργήσουν νέες ιδέες.

 

 

Η ιδέα για το σημερινό άρθρο ήρθε μέσα από το βιβλίο του Richard H. Thaler “Misbehaving: The Making of Behavioral Economics”, το οποίο είναι διακεκριμένο στο χώρο του. Η κεντρική ιδέα του βιβλίου είναι να διαψεύσει την παραδοσιακή οικονομική υπόθεση, ότι οι αγορές διαμορφώνονται με ορθολογικές δυνάμεις. Έτσι ξεκίνησε η έρευνα στον νέο κόσμο της συμπεριφοράς της οικονομίας. Σε αυτό το άρθρο εξηγείται η συγκεκριμένα ιδέα σ’ έναν διαφορετικό χώρο, αυτόν του στοιχήματος.

 

H αποτελεσματική υπόθεση της αγοράς

 

Η αποτελεσματική υπόθεση της αγοράς ήταν μία βασική πεποίθηση ανάμεσα στον οικονομικό κόσμο για χρόνια. Σε απλά λόγια, η αποτελεσματική υπόθεση της αγοράς υποδηλώνει ότι οι τιμές όλων των αντικειμένων στις αγορές είναι σωστές, ότι δεν είναι ούτε κάτω ούτε πάνω από τις δίκαιες τιμές.

Βέβαια, η συγκεκριμένη υπόθεση έχει αποδεχτεί λάθος πολλές φορές τα τελευταία χρόνια. Μεγαλύτερο παράδειγμα, είναι η Λέστερ όταν κατέκτησε την Πρέμιερ Λιγκ πριν λίγα χρόνια, όπου οι αποδόσεις της είναι σταθερά λάθος.

Σ’ ένα στοιχηματικό σενάριο, η αποτελεσματική υπόθεση της αγοράς θα υπονοούσε ότι οι αποδόσεις αντικατοπτρίζουν την αλήθεια των πιθανοτήτων ενός αποτελέσματος, προσαρμοσμένο φυσικά στην γκανιότα των εταιρειών. Αν η αποτελεσματική υπόθεση της αγοράς ήταν αληθινή, κανείς δεν θα μπορούσε να βγάλει σταθερά μακροπρόθεσμο κέρδος από το στοίχημα ή το trading, είτε κάθε μακροπρόθεσμο κέρδος θα ήταν απόρροια της τύχης και όχι των ικανοτήτων.

 

Τι εκπροσωπούν οι αποδόσεις?

 

Ακόμη και αν μία εταιρεία γνωρίζει την αληθινή πιθανότητα ενός αποτελέσματος, δεν θα ήταν ιδιαίτερα πιθανό να βάλει την απόδοση του σημείου εντελώς διαφορετικά από την αγορά, καθώς σε αυτήν την περίπτωση θα διακινδύνευε να είναι σε ανοιχτή θέση για arbitrage από τον κόσμο ή μη ανταγωνιστική.

Η συμβατική σκέψη συνεπάγεται ότι αν σε μία αγορά υπάρχουν παραπάνω traders, τότε οι τιμές θα πρέπει να είναι πιο κοντά στις αληθινές πιθανότητες. Από την άλλη, περισσότεροι traders μπορεί να σημαίνει ότι στην αγορά θα υπάρξει περισσότερος “θόρυβος”.

Στον στοιχηματικό κόσμο, η πραγματική αξία ενός αποτελέσματος εξαρτάται από το αποτέλεσμα αυτό καθ’ αυτό. Οπότε αν αναρωτηθούμε “Είναι αληθινές οι αποδόσεις?”, μία απλή ανάλυση θα μπορούσε να ήταν αν παίρναμε όλες τις αποδόσεις από περασμένους αγώνες και να δούμε αν αυτές συνέβησαν έστω στο μισό αγώνα. Στον οικονομικό κόσμο, το να προσδιορίσεις την αληθινή αξία ενός κεφαλαίου είναι λίγο πιο δύσκολο, γιατί οι στοιχηματικές αγορές χρησιμοποιούνται ως μικρόκοσμος των οικονομικών αγορών στις ακαδημαϊκές έρευνες.

 

Τιμολόγηση στοιχηματικών αποτελεσμάτων

 

Η τιμολόγηση είναι κυρίως για την πρόβλεψη που οι άλλοι πιστεύουν ότι είναι η σωστή τιμή. Ένας έξυπνος τρόπος είναι να δούμε τη διακύμανση των αποδόσεων ως έναν διαγωνισμό όπου οι παίχτες προσπαθούν να προβλέψουν τι προβλέπει η πλειονότητα του κόσμου.

Μία μορφή αυτού του παιχνιδιού προβλέψεων δείχνει ότι το αποτέλεσμα των νικητών είναι το 20. Φαίνεται ότι ο νικητής ήταν στο δεύτερο επίπεδο, σύμφωνα με την εξήγηση του Thaler, ο οποίος έκανε το συγκεκριμένο πείραμα για τους Financial Times.

Αν όλοι οι αριθμοί ήταν μεταξύ του 0 και του 100, τότε ο μέσος όρος θα ήταν το 50, τα δύο τρίτα το 33 (όπως πιστεύουν όσοι είναι στο πρώτο επίπεδο). Ακόμα και αν όλοι έκαναν το ίδιο, ο σωστός αριθμός θα ήταν τα δύο τρίτα από αυτό, το οποίο είναι το 22, όπως είχε καταλάβει όποιος είναι στο δεύτερο επίπεδο.

Αν συνεχίσουμε σ’ αυτόν τον ρυθμό επί άπειρο, η Ισορροπία του Nash είναι στο μηδέν. Σύμφωνα με το βιβλίο “Αν και μόνο αν όλοι οι συμμετέχοντες πρόβλεπαν το μηδέν, κανένας δεν θα ήθελε να αλλάξει την πρόβλεψη του”. Όταν ο Thaler έκανε τον συγκεκριμένο διαγωνισμό για τους Financial Times, ο αριθμός-νικητής ήταν το 13.

 

Αξιολόγηση δίκαιων τιμών

 

Ενώ η αντίκρουση στην αποτελεσματική υπόθεση της αγοράς ήταν ένα στοιχείο-κλειδί για τους οικονομολόγους, δέχθηκαν πιθανές υποθέσεις. Ειδικότερα, το μέρος του βιβλίου για το “Mental Accounting” ήταν ιδιαίτερο θετικό. Το Mental Accounting έχει να κάνει σχέση με τα χαρακτηριστικά συμπεριφοράς που μπορεί να περιορίσουν την ορθή χρήση του κεφαλαίου.

Δύο τέτοια στοιχεία αποτελούν τις ευκαιρίες, σε συνδυασμό με την αποστροφή μας για τις “κλοπές” και στα μη αναστρέψιμα κόστη. Η πρώτη μεταστροφή γύρω από το γεγονός ότι αγοράζουμε αντικείμενα επειδή είναι σε καλή τιμή, ενώ δεν τα έχουμε ανάγκη, κάτι που εξηγεί γιατί τόσα πολλά μαγαζιά φαίνεται να έχουν μόνιμες πωλήσεις συνεχώς.

Επίσης, αντιλαμβανόμαστε την κλοπή διαφορετικά. Κάποιος που ταξιδεύει με μία αεροπορική εταιρεία low-cost ήταν πολύ πρόθυμος να αγοράσει τρία ποτήρια κρασί για έξι ευρώ κατά τη διάρκεια μίας πτήση τριών ωρών, ακόμα κι αν παραπονιέται για τις τιμές στα μπαρ.

Οπότε, δεν είναι τόσο ακριβά όσο αγόρασε το κρασί στην πτήση, επιπλέον θα μπορούσε με μία μικρή αναμονή να αγοράσει με λιγότερα χρήματα ολόκληρο μπουκάλι κρασί όταν προσγειωνόταν. Μολονότι πλήρωσε έξι ευρώ σε μία πτήση δεν αισθάνεται ότι τον κλέψανε. Σε παρόμοιο τόνο, μπορεί να έχουμε μπει στον πειρασμό να τοποθετήσουμε ένα στοίχημα επειδή νιώθουμε καλά γι’ αυτό, ανεξάρτητα με το αν θεωρούμε ότι το συγκεκριμένο στοίχημα έχει αξία.

Το άλλο στοιχείο του Mental Accounting είναι το μη αναστρέψιμο κόστος. Για παράδειγμα, η συνδρομή του γυμναστηρίου τείνουν να πηγαίνουν στο γυμναστήριο πιο συχνά μόνο και μόνο επειδή το έχουν πληρώσει, γι’ αυτό η προσέλευση πέφτει μετά από λίγο καιρό, υπονοώντας ότι ο πόνος του να μην χρησιμοποιείς κάτι που έχεις πληρώσει είναι αρκετά σημαντικός και μεγάλος.

 

Εφαρμόζοντας την οικονομική συμπεριφορά στο στοίχημα

 

Από στοιχηματικής απόψεως, πρέπει να είμαστε προσεχτικοί στην εξέταση των μη αναστρέψιμων εξόδων. Για παράδειγμα, ένα στοίχημα στην Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ να κατακτήσει την Πρέμιερ Λιγκ το Νοέμβριο, αυτό δεν θα πρέπει να μας περιορίσει από το να ποντάρουμε σε μία άλλη ομάδα να κατακτήσει την Πρέμιερ Λιγκ το Φεβρουάριο, όταν οι ειδήσεις, η φόρμα και το γενικότερο κλίμα έχει αλλάξει. Κάποιοι δεν μπορούν να καταλάβουν πως μπορεί κάποιος να ποντάρει στην ίδια ομάδα να κερδίσει το γκρουπ σε μία διοργάνωση και να είναι τελευταία στο ίδιο τουρνουά, αλλά με στοιχήματα που έχουν γίνει σε εντελώς διαφορετικές στιγμές. Ο κίνδυνος είναι να στοιχηματίσει κάποιο πιο δυνατά απλά για να ρεφάρει τα χρήματα του.

 

Τέλος, η ιστορία της οικονομικής θεωρίας είχε έρθει στο σημείο όπου τελικά αντιλήφθηκαν οι αναλυτές ότι όλες οι αγορές δεν είναι τέλειες και εντελώς φυσιολογικές, όπως άλλωστε εξηγεί και ο Thaler στο βιβλίο του “Misbehaving: The Making of Behavioral Economics”.

 

 

Απόδοση: K. Plestis

 

Πηγή: Pinnacle